ITINERARI

Itinerario 1 - TRADIZIONE E CULTURA

itinerario1

it-flag-flat

La visita guidata inizia con una passeggiata nel borgo antico della città federiciana, alla scoperta di claustri et strictulae. Prosegue con una sosta presso la Cattedrale di Santa Maria Assunta, voluta dall’Imperatore Federico II di Svevia nel 1232. L’ itinerario termina con la visita di un antico forno a legna, dove sarà possibile scoprire storia e tradizione del famoso Pane D.O.P. di Altamura, seguita da una piccola degustazione.
Durata: 2 ore circa.

eng-flag-flatThe guided tour starts with a nice walk in the old town centre of Altamura, a city built by the Emperor Fedrerick II of Swabia,where you will discover the typical “claustri”, and the peculiar streets. It follows the visit of the Cathedral dedicated to the Virgin Mary of the Assumption, built on the will of the Emperor in 1232. The tour ends with the visit of an old wood burning oven where you can appreciate the history and the tradition of the Famous and savoury European “P.D.O.” Altamura bread, followed by a small bread tasting.
Duration: about 2 hours.

Itinerario 2

itinerario

it-flag-flat

Accompagnati da una guida turistica autorizzata, il tour inizia con la visita della Cattedrale dedicata alla vergine Maria Assunta, emblema di architettura sacra Romanico – Pugliese. Si prosegue con la visita del Museo Etnografico dell’Alta Murgia, luogo che custodisce tesori e segreti della cultura popolare contadina, delle tradizioni locali del territorio dell’Alta Murgia; infine in collaborazione con il “Club delle Orecchiette” si termina con un laboratorio manuale sulla produzione artigianale delle “orecchiette”.

Durata: 2 ore e 30 minuti circa.

eng-flag-flat

Accompanied by a licensed tour guide, the tour begins with a visit of the Cathedral dedicated to the Virgin Mary of the Assumption, symbol of Romanic- Apulian sacred architecture. It continues with a visit of the Ethnographic Museum of ‘Alta Murgia, a place that keeps treasures and secrets of the rural folk culture, local traditions of Alta Murgia territory; Finally, in collaboration with the “Club of Orecchiette” it ends with a manual workshop on handicraft production of “homemade pasta in the shape of small ears”.
Duration: 2 hours and 30 minutes.

Itinerario 3 - ANTICHE ORIGINI -

itinerario3

it-flag-flatObiettivo di questo percorso è far conoscere al visitatore gli antichi insediamenti del territorio attraverso la visita al Museo Archeologico Nazionale, prosegue con una passeggiata lungo le Mura Megalitiche risalenti alla civiltà Peuceta. L’itinerario comprende sia l’ingresso al Centro Visite “Uomo di Altamura” sia una passeggiata presso la dolina carsica del “Pulo”.
La durata del percorso guidato dura 2 ore e 30 minuti circa.

eng-flag-flatThe goal of this itinerary is to let the tourists know the ancient settlements of this area by visiting The Archeological National Museum. It follows a nice walk along the Megalithic Walls, dating back to Peucetii civilization. The itinerary includes both the entrance to the Visitor Center “Man of Altamura” and a walk by the karst valley of the “Pulo”.

Duration: about 2 hours and half.